Tuesday 26 June 2012

Kepandaian yang Berbeza

~Assalamualaikum wbt~
Semoga hati anda di limpahi Cahaya Rabb-Nya
 Hanya sebuah cerita biasa...


Satu hari seorang Profesor bijak pandai sedang menyeberang sebuah sungai yang luas dengan sebuah sampan yang di dayung oleh seorang pak cik pendayung.

Di tengah perjalanan, si Profesor bertanya, “kamu pandai menulis dan membaca?”

“Tidak tuan. Saya buta huruf, tak dapat belajar kerana keluarga kami miskin” jawab pendayung sampan.

“Oh, kamu sudah hilang separuh daripada kehidupan kamu! Orang yang tidak pandai menulis dan membaca telah hilang separuh daripada keupayaan untuk hidup dengan berjaya.”
Sampan terus bergerak meredah sungai yang luas itu.

Sejurus kemudian, Profesor itu bertanya lagi, “kamu ada buat simpanan wang untuk masa hadapan?”

“Tidak tuan. Pendapatan saya hanya cukup-cukup untuk makan dan menyara keluarga sahaja,” jawab pak cik pendayung sampan tersebut.

“kalau begitu, kamu hilang lagi separuh daripada kehidupan kamu. Mana mungkin orang yang tidak menyimpan wang boleh hidup selesa pada masa tua nanti.”

Sampan terus bergerak. Tiba-tiba sampan itu terlanggar bucu sebuah batu dan bocor. Air mula memasuki sampan. Mereka berdua bergegas mengambil apa jua bekasuntuk mencedok air keluar dari sampan. Namun usaha mereka tidak berhasil kerana air begitu deras memasuki sampan. Ternyata sampan itu akan tenggelam!

Dalam keadaan cemas itu, si pendayung bertanya kepada Profesor,“Tuan! Tuan pandai berenang?”

“Er, er, saya tidak tahu berenang!” jawab Profesor panik.

“kalau begitu, tuan akan kehilangan seluruh hidup tuan!” kata si pendayung sampan.


By: AnggukGeleng


Ibrah: Allah tidak jadikan manusia itu bodoh, tetapi Dia menjadikan setiap orang mempunyai “kepandaian” yang berbeza-beza. Masing-masing mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri. Jadi, tidak ada manusia yang bodoh. Apabila memiliki kelebihan, janganlan pandang rendah terhadap orang lain. Cuma usaha sahaja yang menjadi tangga kejayaan seseorang itu dan syukuri nikmat kelebihan yang dikurniakan Allah SWT. Selagi masih hidup carilah ilmu dan penuhkan masa anda dengan mencari ilmu seperti yang dikatakan oleh Imam al Ghazali “ Timbalah ilmu hingga ke liang lahad”.



Monolog Hati: kepada sesiapa yang bakal menjadi anak murid cikgu, Insyaallah cikgu tidak akan membandingkan kalian. Dan cikgu akan menjadi guru yang baik untuk kalian. Cuma yang cikgu mahu ingatkan usahalah bersungguh-sungguh..Ingat pesan Ibu dan Ayah..Jaga akhlak dan iman kalian.semoga hari anda dilimpahi keberkatan dan rahmat-Nya..Tunggu cikgu ya!!! (Padahal lama lagi mau jd cikgu.. ndak apa tinggal 3 tahun lagi ni mau study. Semoga perjalanan untuk menimba Ilmu dibumi Allah yang tercinta berjalan lancar…Sabar ya Suraida..3 tahun tu ndak lama..Aza aza fighting!!! hehehehe)




P/S: Jom! Jadikan teladan…muhasabah diri!!!




Alhamdulillah,Alfu Syukran ya Ukht wa Akh sudi baca =)

1 comments:

Nazihah@Jiha said...

Assalamualaikum.

bakal anak2 murid..cikgu pon takkan membeza2kan kamu insyaAllah :)

hehe. hebatlah kak sue!!

syukran 4 da sharing~